Monday

Tada Adab Ka Makan Berdiri

Assalamualaikum...


google up


Cerita dya masa tengah turun kantin nak membeli makanan tengahari dikala malas unutk keluar untuk makan tengahari diluar disamping keadaan perut yang tidak stabil tetapi perut perlu diisi agar dya tidak meragam diwaktu kerja .

Sambil menunggu pesanan makanan yang dibungkus maka mata ini terpanggil untuk melihat gelagat satu family yang berkemungkinan warga atau sepupu sepepat makcik kantin tu , barangkali makan tengahari disitu sambil menjimatkan duit makan dekat kedai adik beradik .

Melihat saja tingkah laku mereka aku seperti , ya allah tak mampu untuk melihat . Sudah la lelaki beliau menyimpan ekor rambut dibelakang . Apakah fungsi ekor itu ? Anak kecil beliau tidak diberikan pakaian mungkin anaknya panas barangkalinya . Adik atau kakak nya pulak berpakaian sangat selekeh , ini bukan bermaksud untuk aku mengeji atau menghina mereka tetapi lihat saja mereka selera aku hampir putus .

Dikala mereka sedang asyik mengambil makanan , kelihatan seorang perempuan dikalangan mereka yang sudah mengambil makanan membawa pinggang yang sudah terisi  berjalan sambil tangan nya menyuap nasi tersebut ke dalam mulut . First impression korang kalau tengok korang akan cakap apa ?

Eeee , kebulur sangat dah ker sampai makan berdiri ??

Errr , nasi dya nak lari ka? sampai tak sempat tunggu nak makan di meja makan dengan adabnya .

kalau muka tak cantik pun biarlah adab tu cantik sikit . Awak tu perempuan buat perangai macam tu , nampak sangat la tak elok dipandang . Even tu kantin mak sedara ke , sepupu belah ayah ker, moyang ke , pape jela yang ada bau bau macang . Tak perlu lah tunjuk atitude macam tu . Orang lain pun lapar juga hape , tapi mampu lagi kot bersabar sampai ke meja makan .

Dah nama kantin opis opcos lah staff staff sini akan turun beli makan kat situ , semua orang mampu tengok kot . Errrr . Muka langsung tak bersalah ,  buat muka bangga lagi adalah makan berdiri sambil berjalan .

Kita ney dari kecik dah diajar oleh kedua orang tua kita malah disekolah pun sudah dipraktikan masa di tadika lagi makan itu wajib duduk , duduk pulak harus lah sopan , berabad ketika makan . Sekolah mana kau belajar makan berdiri dan berdiri berjalan pulak. Mari sini aku nak sepuk cikgu yang ajar kau makan berdiri .

Mak aku selalu cakap kat aku . kak cik kena praktikan segala yang mak abah ajar kat rumah , apa yang mak suruh buat kat rumah misalnya kerja rumah , sembahyang dan apa yang mak abah larang adalah untuk kebaikkan kak cik . Sebabnya dari rumah lah kita belajar macam mana nak uruskan diri , macam mana nak hidup berdirkari bila tada mak abah disisi .   So kalau kita ada kat luar dan orang tengok kita punya bad atitude apa mereka akan cakap ?

Tu mak bapak tak ajar lah tu . Ada dowg nak cakap cikgu tak penah ajar lah tu . Non ado orang nak salahkan cikgu kalau bad atitude macam tu keluar . Kesian lah sama dekat orang tua kita yang banyak didik kita ajar kita . Tapi kalau dah kita tak praktikan apa yang dowg ajar tu bila kita kat luar bawak buat benda tak elok , nama orang tua kita juga tercemar kannn???

Jangan sampai orang cakap kat kita " bapak kencing berdiri , anak kencing berlari lari , cucu pulak kencing lari berganti ganti,  cicit ?" Miiahaahhah . tu perumpaan aku amek dari geng BALAS raja lawak oke ! peace no war , majulah sukan untuk negara =,=" tada kena mengena !

oke sekiannn . thanks sudi singgah dan komen





1 comel oshin:

Unknown said... [Reply Back]

mkn berdiri mkn ngan setan

Post a Comment

cakap suka suki . tapi ada batas okeh ;) tenkiu

 

Blog Template by YummyLolly.com
Sponsored by Free Web Space