Tuesday

Penyebab Kanser Wanita ?

salam U'ooLLLsss .




hoho malu sebenarnya nak cita tapi aku nak kongsi jugak nak kowg sume . ada sesetengah owg tahu dan ada pulak yang tak tahu kan ? so here we go . tahu tak tuala wanita bole menyebabkan kanser ? tak tahu ? oh dh tahu tapi still tak amek port kan ? lepas aku cita ney amek port yer kaum kaum sejenis aku sekalian  . oke now we go thru ;))

kebanyakkan tuala wanita diperbuat dan dilunturkan dengan sebatian klorin yang mengandungi sisa organo klorin dan karsinogen yang diketahui - dioksin! EPA AS telah menamakan dioksin sebagai karsinogen paling berbahaya diketahui oleh sains.

Kajian EPA pada tahun 1996 mengaitkan pendedahan dioksin dengan peningkatan risiko bagi endometriosis (jangkitan padalapisan uterus). EPA telah merumuskan bahawa orang yang mengalami pendedahan yang TINGGI terhadap dioksin mungkin berisiko menanggung kesan lain yangboleh:

* Melemahkan sistem imun.
* Meningkatkan risiko panyakit radangan pelvik.
* Mengurangkan kesuburan dan kesukaran mendapatkan anak.
* Berkemungkinan menganggu perkembangan janin dan kanak - kanak (bagi perempuan hamil).


Dalam ujian di luar Negara, tuala wanita telah didapati mengandungi 400 bahagian trillion (bpt) dioksin. Walaupun industri kertas telah menetapkan paras sedemikian adalah terlalu rendah untuk menimbulkan sebarang masalah kesihatan, kajian-kajian telah menunjukkan dioksin berpindah dengan mudah daripada produk kertas. Ikan dan hidupan liar lain telah mati selepas pendedahan kepada dos kecil sebanyak 38 bahagian per quadrillion dioksin.

Secara purata, wanita menggunakan kira-kira 15,000 tuala wanita sepanjang hayatnya. Kesan pendedahan berterusan kepada dioksin yang selamanya tersimpan dalam sel lemak mungkin menjadi kumulatif dan boleh membawa maut.

bagaimana ia diproses ?

Tuala wanita diperbuatkan daripada serbuk kayu pulpa yang dilembutkan dan diputihkan melalui proses pelunturan dengan bahan peluntur berklorin yang menghasilkan bahan kimia iaitu Dioksin. Apabila telah lembut, lapisan inilah yang dijadikan tuala wanita pakai-buang yang telah digunakan oleh wanita di seluruh dunia pada tahun 1970.

Bagaimana Dioksin boleh meresap ke dalam rahim?
Darah ... yang mengalir keluar akan memasuki tuala wanita melalui permukaan jaringan atau kain bukan kapas Jika permukaan tuala wanita tersebut berlubang, maka gas toksik yang dibebaskan akan terus berhubung dengan kulit dan akhirnya menyebabkan jangkitan. Jika permukaan tuala wanita bertukar menggunakan kain kapas semulajadi, ia akan meresap segala gas bertoksik. Ia akan mengelakkan daripada masalah jangkitan, alahan, gatal atau ruam.

Darah ... mengalir dari uterus dan diserap oleh tuala wanita. Sejenis gas bertoksik yang dinamakan dioksin akan terbebas melalui proses pemeluapan. Dioksin akan diserap ke dalam rahim melalui saluran uterus dan akhirnya sampai di ovari melalui tiup filopian.

so kowg tak rasa takot ke lepas  ketahui benda ney . pastu apa nak buat ? dont worry , ada jalan penyelesaian dya . meh kita bertukar ke benda yang lebih baek dah tanak fikir tuala wanita laen (*iklan ala ala syampoo pantene).

Bio Sanitary Pad adalah tuala wanita untuk kesihatan wanita, merupakan keluaran produk syarikat Avail Beauty Sdn Bhd. Ia diperbuat daripada ramuan herba semulajadi iaitu daripada tumbuh-tumbuhan. Tuala wanita yang berpatent dengan rumusan herba asli ini adalah bersih, pelindung yang istimewa dan selesa digunakan.

Bio Pad yang bermutu dan digemari oleh kaum wanita pada masa kini adalah kerana:


1) Tuala wanita berfungsi dengan hak berpatent 20 tahun.
2) Bahan mentah yang berkualiti dan selamat.
3) Tidak mengandungi agen fluoresen, agen peluntur berklorin, Dioksin atau bahan-bahan lain yang memberbahaya.
4) 100% Liputan Kapas
5) Berkualiti tinggi dan tidak mudah tembus
6) Sungguh selesa dan menghidari kesensitifan kulit.


Fungsi Dan Kelebihan Bio Sanitary Pad :


1
) Mencegah senggugut
2) Mencegah buasir
3) Menghilangkan bau
4) Mengawalatur kitaran haid
5) Membuangkan angin perut
6) Membuang darh beku di dalam rahim
7) Mencegah keradangan dan membasmi kuman
8) Mengurangjan keputihan, kekuningan dan kegatalan faraj
9) Menghilangkan kepanasan dan menguatkan rahim


come on girl . oke fine harga dya mahal RM 12 berbanding jenama laen yang RM 4-RM 8 kan ? tapi takan kowg nak letakkan harga nyawa kowg dengan begitu murah kan ?tak salah berbelanja mahal untuk benda yang lebih baek kan ? kerana diri kowg amat berharga . one more thing mencegah lebih baek daripada mengubati kan ?

p/s; kaum adam kalo kowg sayangkan kaum hawa sila sayangi nyawanya juga . mintak lah GF/ISTERI kowg tukar tuala wanita oke . tak penah ambik berat ? amek lah berat sekarang . hadoii . aku sekadar nak share info nan kaum kaum hawa . jgn hengat aku nak jatuhkan maruah wanita pulak . sbb aku pun perempuan jugak oke . nak kutuk ke hape sila tampil dan komen dientry ney 






4 comel oshin:

Zaiya said... [Reply Back]

peringatan2.. hehe.. terima kasih..
dh baca banyak kali..

oshin said... [Reply Back]

@Zaiya waah bgus . peringatan dan amalkan . HEHE ;)

Arfariena said... [Reply Back]

thank for da info..

oshin said... [Reply Back]

@Arfariena welcome dear

Post a Comment

cakap suka suki . tapi ada batas okeh ;) tenkiu

 

Blog Template by YummyLolly.com
Sponsored by Free Web Space