Tuesday

Ikhlas, Redha, Tawakal

Assalamualaikum.

Hamboihh lama aih tak hupdate blog kesayangan neh. Okay la tujuan hupdate neh pun sebab apa? Dulu aku selalu sangat pertikai kenapa hidup aku susah, kenapa orang lain senang. Family aku tak kaya, masa aku study diploma harap duit elaun mara RM500, bayar duit kereta myvi tiap2 bulan tinggal RM300, tapi waktu tu hidup dengan family, duit aku banyak abes dekat shopping ja. HAHA.(macam tu tak kaya lagi!!!), dapat pulak sambung degree dekat kl. Elaun masa tu RM700, tolak segala macam tinggal la dalam RM300 something. Bayangkan la dok kuala lumpur kot kotaraya belanja besau. Family aku memang tak support dah aku. Kadang2 cuti sem aku buat kerja part time. 

Memang tak pernah miss walaupun cuti 3 minggu aku cari jugak kerja sebab nak income nak bayar duit yuran masuk semester baru. Serius taff hidup. Macam2 kerja aku buat dari kerja supermarket , kerja bahagian pembungkusan (berdiri 8 jam taleh duduk!). Penat tu penat tapi fikir nak hidup weyh. Bukan dari family senang. Tapi syukur aku dekat Allah S.W.T tu syukur sangat sebulan aku habis praktikal degree aku dapat kerja terus. Walaupun berbasic kan RM900 saja tu. Campur dengan incentive baru RM1800. Kerja aku baru 6 bulan aku dapat promoted so salary increase to RM2100. ALHAMDULILLAH. What the best news is bulan neh salary increase lagi to RM2400. 

Bagi orang lain tatau la mungkin sikit, bagi aku kalau ada usaha, kerja ang ikhlas rezeki tu Allah bagi cuma cepat atau lambat. Aku kurangkan merungut, kurangkan bercakap 'ala tadak duit' NOPE! NEVER say that. Tadak macam mana pun duit jangan cakap tadak duit, jangan merungut. Aku nak kata banyak sedekah tu dak, biar la benda tu aku dengan Allah saja tau. Yang penting bila ada lebih aku bagi walaupun tak banyak. Belanja kawan2. InshaAllah rezeki tu ada jangan takot. Dalam keadaan ekonomi sekarang pasai duit family bole pecah belah, adik bradik bergado, kawan2 jauh diri, semuanya laa. Jangan sesekali macam tu. Kita hidup sekali, ikot landasan yang betul inshaAllah Allah permudahkan. Aku nak kata baik sangat dak jugak. Tapi aku percaya dengan qada dan qadar ALLAH S.W.T.

XOXO
AsykinAhmad. 





0 comel oshin:

Post a Comment

cakap suka suki . tapi ada batas okeh ;) tenkiu

 

Blog Template by YummyLolly.com
Sponsored by Free Web Space