Friday

Seronok Jadi Bos????

Assalamualaikum...

Selamat hari jumaat suma , sehat kann sumanyaaa . Alhamdulillah, bagus kalau suma nya masih diberi kesempatan oleh ALLAH S.W.T untuk menambah amal ibadat diatas muka bumiNYA yang serba indah ini . Hishhh macam nak berpidato pulak eh bukan ceramah laaa . HEHE

Seronok kan jadi bos . Everything yang sepatutnya jadi kerja kita, kita boleh suruh security eh bukan secretary yang buatkan . Hurm dah nama pun bos tapi bukan suma secretary suka nak buat kerja bos kannn , disebabkan kerja dibawah dya so ikutkan saja laaa . Datang je opis pepagi suma dah ucap " selamat pagi bos " dan diringi pulak secretary masok ke dalam bilik untuk bagitau apa yang akan dilakukan untuk hari ney .Tapi kenapa aku lebih kesian kan secretary tu dari bos ? Situasi seperti berikut :

Situasi Pertama : Bos kena saman , tapi secretary kena pergi bayar

Bos :  Ha hani (*bukan nama sebenar) , nanti tolong cek saman saya ada ke tak eh ? pastu kalau ada awak tolong g bayarkan oke ?

Sec : Baek bos.

Situasi Kedua : Air pun suruh secretary

Bos : hani , nanti jangan lupa buatkan air untuk saya dan letakkan atas meja saya ye .

Sec : Baeklah bos

Situasi Ketiga : Jemput anak dari sekolah pun suruh secretary ?

Bos : hani , anak saya keluar sekolah pukul 1.30 tghari awak jangan lupa ambek dya oke, makesure awak jemput dya depan pintu kelas oke?

Sec : Oke bos !

Situasi Keempat : Barang tertinggal dalam kereta

Bos : Alamak ! handphone saya tertinggal dalam kereta la , hani awak tolong pergi ambilkan ye

Sec : Baiklah bos

Situasi Kelima : Dilarang cakap kuat kuat kecuali Bos !

Bos : Apa ney sembang kuat kuat , jangan bersembang kalau tengah kerja !

Pekerja : (*diam , tunduk ) dalam hati " kalau dya sembang macam nak gegaq bangunan tapa . sekarang lunch time kottttt "

Why everything must be  " baik bos " , Sebagai seorang perkerja bawahan harus mengikuti setiap kehendak orang atasannya walaupun itu luar daripada bidang kerjanya . Menjawab? Silap silap kena buang kerja. Kadang kadang rasa macam secretary ney kerja dya ikot apa yang bos dya suruh , macam kena buli pun ada , kejap ke sana kejap ke sini , Secretary lebih busy berbanding bos , sedangkan bos duduk dikerusi besar beliau dan hanya shout out dari dalam panggil secretary untuk settle suma kerjanya , kesiiannnnnn . Kalau ada bos yang bertimbang rasa oke lah kalau ada yang bos memang suma kerjanya nak orang lain settle kan , agak agak dah berapa banyak dosa orang bawahan dya tu dalam hati dok maki maki dya kannnnn . Tapi kalau suma orang pulun nak jadi bos sapa yang nak jadi orang bawahan ? dan apa pulak kerja orang bawahan kalau bukan kerja yang diberi oleh bos kannn . Tapi kalau berdepan dengan situasi dekat atas tu macam mana eh ? Aku tau tak suma bos macam tu kann . HUHU . Sabar jela kalau dapat bos suka mengarah macam macam , think positif tu yang penting .

Motip : Orang yang diatas takan selamanya diatas , kadang kadang dya perlu juga pandang kebawah , pandang kebawah dan berfikir alangkah sakitnya bila dya tertiba jatuh dari atas. Jadi manusia jangan terlalu bergantung dengan orang sampaikan hal yang simple pun masih nak harapkan orang buat untuk kita . Mungkin hari ney kita diatas mana tahu dengan kuasaNYA kita berada dibawah . INGAT !





2 comel oshin:

ceotgilalensa said... [Reply Back]

ouh.... memang panas.. memang semua boss macam tuh kot!! lagi teruk kalau masuk office lambat, lepas tengahari, lepas sembahyang jumaat, then ' sya nak pergi KL hari ini, nak g jumpa klien'. ye ke klien? tipooo! benci bos!!!! hahaha emo~

oshin said... [Reply Back]

@ceotgilalensa HAHA sabar sabar ;))

Post a Comment

cakap suka suki . tapi ada batas okeh ;) tenkiu

 

Blog Template by YummyLolly.com
Sponsored by Free Web Space