Tuesday

Berpoligami salah atau tidak?

Assalamualaikum. Eh eh eh belum terlambat lagi kan nak cakap SELAMAT HARI RAYA. Salam kosong-kosong nah maaf kalau ada salah dan silap ya everybody. HAHAHA. Aku selalu lambat ja kan. Well hujung bulan sibok sikit lah, semua orang kalut dok tana khabar gaji. HAHAHA.

Well that is not my main point. Poligami, hmm. Maksud poligami adalah mengahwini lebih dari seorang perempuan dan tidak melebihi 4 orang perempuan dalam satu masa. Bak kata orang putih
"sharing is caring". Aku selalu jadi satu macam when it comes to this topic. Erti kata lain im against poligami. Why? Benda tu kan dibolehkan dalam islam. Yes, true. Memang dibolehkan. Poligami dibolehkan dengan syarat lelaki tu mampu dari segi duit ringgit dan adil sesama isteri. Kedua haruslah ada alasan yang kukuh. Tapi kenapa aku against sangat? Well orang tak duduk dalam satu family yang berpoligami they never know how it feel like. Aku rasa perasaan mak aku. Sakit hati dya sakit lagi hati aku. Tu sebab aku againts sangat poligami especially yang poligami atas dasar simpati, atas dasar tadak anak, kemon laa teknologi sekarang bersepah kalau nak anak, yang penting cukup dah ka usaha kita sesama manusia dan usaha kita dengan Allah S.W.T. Anak tu rezeki daripada Allah kalau kata ang kawen sampai 4 Allah tak bagi rezeki anak tu pun tak guna jugak. Niat dan tujuan tu kena betol. Tapi aku takkan salah apa yang dah tertulis, qada dan qadar allah, jodoh, rezeki, ajal maut semua ditangan Allah S.W.T. tu aku tak nafikan. Tapi bole kan kalau kita usaha. Usaha bagi aku tu sangat penting dalam setiap apa yang kita lakukan dalam kehidupan seharian kita. Macam tu jugak bila dah berkahwin usaha bukan sampai lepas dapat anak saja, usaha sampai ke syurga. Poligami bukan senang woih, sama jugak macam lelaki/perempuan pasang skandal cuma bezanya halal dengan haram. Sakitnya tu disini bukan? Bukan senang nak adil, satu hati saja dah runsing nak jaga macam mana nak jaga 4 hati? pastu ditambah dengan hati anak2 lagi? bayangkan la. Bagi aku kalau tadak alasan kukuh tu tak payah la cuba2 nak poligami even kau mampu duit ringgit sekali pun. Perempuan kalau dah terima kau sebagai imam dya, pemimpin untuk dya ke syurga, bukan duit ringgit yang dya dambakan tapi kasih sayang, kesetiaan, keikhlasan, usaha yang dya perlukan.

Masing2 ada takdir hidup masing2. Allah S.W.T sendiri pernah kata "Aku takan mengubah nasib seseorang itu melainkan dya berusaha mengubah nasib dirinya". Kita yang mencorakkan kehidupan kita dengan doa.usaha.ikhtiar.tawakal. Aku pegang 4 perkara tu ja. Allah tak kejam tapi lumrah manusia dihadirkan dengan sifat kejam dan penting diri.


Jangan seronok sangat dapat Green Light dari JAKIM. Pikir sama perasaan isteri, seorang isteri mampu mengorbankan bentuk badan dya untuk melahirkan anak kau. Mengerahkan tenaga untuk masak, kemas rumah, jaga anak lagi. Kau senang-senang ja nak kahwin baru. Kalau pun isteri dah tak lawa, tak cun melecun macam dulu apa kata kau usaha bawak dya pegi gym sesama, bawak dya pegi spa, buat treatment. Tegur cara membina. Isteri perlu dididik oleh suami bukan diherdik. Bila kau usaha takan dya nak tengok saja usaha tu. Automatik la dya pun usaha jugak. Give and Take laa. Suami yang membentuk isteri ya. Bila dah JAKIM keluaq statement ceni ramai pulak yang poligami nanti senyap2. Tak dapat tau mungkin selamat dapat tau maut tu bila2 masa ja ang bole tempah. HAHAHA. Ingat bila perempuan mula beraksi, dunia hancur. (Hey ladies!). Kalau hampa mampu jadi salleh yaakob aku salute laa. Tapi kalau p go through hati ke hati masing2 tu mesti ada jugak sakitnya. HAHAHA. Tapi sekurang-kurang dya mampu didik isteri2 dya kearah yang betul. Alhamdulillah. Nak poligami research bagi habis dulu, bawak isteri sekali rujuk dengan ustaz kalau betol nak sangat poligami. Sebab perasaan kita tak bole halang. Manusia diberi hati dan perasaan yang bukan kekal untuk seorang manusia. Tapi kalau berjaya kekal hingga ke jannah. Gua salute!


XOXO
AsykinAhmad







0 comel oshin:

Post a Comment

cakap suka suki . tapi ada batas okeh ;) tenkiu

 

Blog Template by YummyLolly.com
Sponsored by Free Web Space